Скороговорки и рифмовки при обучению фонетическому аспекту
Сегодня проблема обучения иноязычному произношению является особенно актуальной. Произношение является своеобразной карточкой говорящего. Именно от него во многом зависит взаимопонимание при общении.
Люди годами изучают английский язык, сначала в школе, потом в институте, на курсах, успешно сдают экзамены, но когда дело доходит до живой речи, оказываются беспомощными в плане фонетики.
Английскую фонетику изучают не ради самой фонетики, а потому, что без нее просто невозможно овладеть языком, то есть правильно на нем объясняться.
Ни для кого не секрет, что фонетика не включается в курс обучения иностранным языкам в средней школе. Но учитель может рассчитывать на улучшение произносительных навыков обучаемых, если на каждом уроке уделять хотя бы 2-3 минуты на задания для тренировки звуков. Учащиеся с удовольствием прослушивают и заучивают эти забавные предложения или короткие рифмовки и при последующем аудировании или чтении уже невольно обращают внимание на звучание и правильное произношение отрабатываемых звуков.
Задания для тренировки гласных звуков
Звук [i:]. Звук [i]
Звук [e]
Звук [ae]
Oh, the gladness of her gladness when she’s glad.
But the sadness of her sadness, and the gladness of her gladness,
Are nothing like her madness
When she’s mad!
Звук [л]
Звук [а:]
6. Звук [o]
Звук [o:]
We close the doors when he snores.
There ought to be laws to prevent such snores.
Звук [u]
If a good cook could cook cookies?
Звук [u:]
Звук [u:]
Звуки-дифтонги
Задания для тренировки согласных звуков
Звук [p]
Peter Piper picked a peck of pickled peppers,
A peck of pickled peppers Peter Piper pickled?
If Peter Piper picked a peck of pickled peppers
Where’s the peck of pickled peppers Peter Piper picked?
Звук [b]
Betty Botter bought some butter
But she said the butter’s bitter.
If I put it in my batter it will make my batter bitter.
Звуки [t], [w]
What a terrible tongue twister… (many times)
Звук [t]
Two tiny tigers take two taxies to town.
Звук [t]
Tie a knot, tie a knot.
Tie a tight, tight knot.
Tie a knot in the shape of a naught.
Звук [d]
When a doctor doctors a doctor,
is the doctor doing the doctoring?
Звук [k]
If we keep quiet we may be lucky and see the cuckoo.
Звук [o]
I thought of thinking of thanking you.
Звук [o]
I thought a thought.
But the thought I thought wasn’t the thought I thought I thought.
Звуки [f], [s]
Elizabeth’s birthday is on the third Thursday of this month.
Звуки [o], [f]
Through three trees three free fleas flew.
Звуки [?], [s]
She sells sea shells on the sea shore.
Звук [w], [s]
I wish you were a fish in my dish.
Звук [h]
Hasn’t Henry given Harry a hint?
Звук [h]
Hilda Higgins’ husband has a horse.
Звуки [s]
Singing Sammy sung songs on sinking sand.
Звуки [t], [o]
Thomas thinks of terrible things.
Звук [gr]
The great Greek grape growers grow great Greek grapes.
Звуки [v], [w]
Very well, very well, very well…
Звуки [w],[kr]
Why do you cry, Willy? Why do you cry?
Why, Willy? Why, Willy? Why, Willy? Why?
Звук [w]
I wish to wash my Irish watch.
Звуки [w], [d]
Whether the weather be cold
Or whether the weather be hot.
We’ll weather the weather
Whether we like it or not.
Звук [w]
Where were we?
Звук [r]
Roberta ran rings around the Roman ruins.
Звук [r]
When you write copy
You have the right to copyright the copy you write.
Звук [l]
Luke Luck likes lakes.
Звуки [m], [r]
Mary Mac’s mother is making Mary Mac marry me.
My mother is making me marry Mary Mac.
Звуки [or], [gr]
Three grey geese in the green grass grazing,
Grey were the geese and green was the grazing.