Математика
Физика
Химия
География
Биология
Экология
Информатика
Экономика
Русский язык
Литература
Музыка
МХК и ИЗО
ОБЖ
История и
 обществознание

Иностранные языки
Спорт и здоровье
Технология
ТОП 20 статей сайта
Рекомендуем посетить

Преподавание иностранных языков

Скороговорки и рифмовки при обучении фонетическому аспекту

Добавлено: 2016.06.03
Просмотров: 334

Черных Марина Анатольевна, учитель английского языка

Скороговорки и рифмовки при обучению фонетическому аспекту

Сегодня проблема обучения иноязычному произношению является особенно актуальной. Произношение является своеобразной карточкой говорящего. Именно от него во многом зависит взаимопонимание при общении.

Люди годами изучают английский язык, сначала в школе, потом в институте, на курсах, успешно сдают экзамены, но когда дело доходит до живой речи, оказываются беспомощными в плане фонетики.

Английскую фонетику изучают не ради самой фонетики, а потому, что без нее просто невозможно овладеть языком, то есть правильно на нем объясняться.

Ни для кого не секрет, что фонетика не включается в курс обучения иностранным языкам в средней школе. Но учитель может рассчитывать на улучшение произносительных навыков обучаемых, если на каждом уроке уделять хотя бы 2-3 минуты на задания для тренировки звуков. Учащиеся с удовольствием прослушивают и заучивают эти забавные предложения или короткие рифмовки и при последующем аудировании или чтении уже невольно обращают внимание на звучание и правильное произношение отрабатываемых звуков.

Задания для тренировки гласных звуков

Звук [i:]. Звук [i]

  1. These trees need heat to keep them green.
  2. Each teacher needs to be free to teach as he pleases.
  3. The queen in green screamed.
  4. I scream, you scream, we all scream for ice-cream.
  5. At least Denis could sneeze and feed and freeze the fleas.
  6. Silly sheep weep and sleep.
  7. It isn’t easy to please Lizzy.

Звук [e]

  1. Each Easter Eddie eats eighty Easter eggs.
  2. Fred felt unwell.
  3. Ted meant to spend the night in a tent.

Звук [ae]

  1. Harry and Pat are standing hand in hand.
  2. A fat cat sat on a mat and rapidly ate a rat.
  3. Oh, the sadness of her sadness when she’s sad.

Oh, the gladness of her gladness when she’s glad.
But the sadness of her sadness, and the gladness of her gladness,
Are nothing like her madness
When she’s mad!

Звук [л]

  1. Double bubble gum bubbles double.
  2. An ugly monkey won.

Звук [а:]

  1. After the party they started to argue.
  2. What a fast car!

6. Звук [o]

  1. Stop washing!
  2. A little pot is soon hot.
  3. Honesty is the best policy.

Звук [o:]

  1. I saw a saw in Arkansas.
  2. Paul snores worse than a horse.

We close the doors when he snores.
There ought to be laws to prevent such snores.

Звук [u]

  1. Who took my cook-book?
  2. How many cookies could a good cook cook

If a good cook could cook cookies?

Звук [u:]

  1. You knew you’d choose Juliet.

Звук [u:]

  1. Turn the first turning.
  2. The girl learnt the verse.
  3. Her third birthday is on Thursday.

Звуки-дифтонги

  1. It rained and rained on that grey April day.
  2. A white kite is flying in the sky.
  3. Small boys like noise-making toys.
  4. Mr. Brown was not allowed to go out of the house.
  5. Moses supposes his toes are roses.
  6. Your beard has nearly disappeared in your beer.
  7. Give Claire a fair share of pear jam.
  8. Can you cure her of curiosity?

Задания для тренировки согласных звуков

Звук [p]

Peter Piper picked a peck of pickled peppers,
A peck of pickled peppers Peter Piper pickled?
If Peter Piper picked a peck of pickled peppers
Where’s the peck of pickled peppers Peter Piper picked?

Звук [b]

Betty Botter bought some butter
But she said the butter’s bitter.
If I put it in my batter it will make my batter bitter.

Звуки [t], [w]

What a terrible tongue twister… (many times)

Звук [t]

Two tiny tigers take two taxies to town.

Звук [t]

Tie a knot, tie a knot.
Tie a tight, tight knot.
Tie a knot in the shape of a naught.

Звук [d]

When a doctor doctors a doctor,
is the doctor doing the doctoring?

Звук [k]

If we keep quiet we may be lucky and see the cuckoo.

Звук [o]

I thought of thinking of thanking you.

Звук [o]

I thought a thought.
But the thought I thought wasn’t the thought I thought I thought.

Звуки [f], [s]

Elizabeth’s birthday is on the third Thursday of this month.

Звуки [o], [f]

Through three trees three free fleas flew.

Звуки [?], [s]

She sells sea shells on the sea shore.

Звук [w], [s]

I wish you were a fish in my dish.

Звук [h]

Hasn’t Henry given Harry a hint?

Звук [h]

Hilda Higgins’ husband has a horse.

Звуки [s]

Singing Sammy sung songs on sinking sand.

Звуки [t], [o]

Thomas thinks of terrible things.

Звук [gr]

The great Greek grape growers grow great Greek grapes.

Звуки [v], [w]

Very well, very well, very well…

Звуки [w],[kr]

Why do you cry, Willy? Why do you cry?
Why, Willy? Why, Willy? Why, Willy? Why?

Звук [w]

I wish to wash my Irish watch.

Звуки [w], [d]

Whether the weather be cold
Or whether the weather be hot.
We’ll weather the weather
Whether we like it or not.

Звук [w]

Where were we?

Звук [r]

Roberta ran rings around the Roman ruins.

Звук [r]

When you write copy
You have the right to copyright the copy you write.

Звук [l]

Luke Luck likes lakes.

Звуки [m], [r]

Mary Mac’s mother is making Mary Mac marry me.
My mother is making me marry Mary Mac.

Звуки [or], [gr]

Three grey geese in the green grass grazing,
Grey were the geese and green was the grazing.