Математика
Физика
Химия
География
Биология
Экология
Информатика
Экономика
Русский язык
Литература
Музыка
МХК и ИЗО
ОБЖ
История и
 обществознание

Иностранные языки
Спорт и здоровье
Технология
ТОП 20 статей сайта
Рекомендуем посетить

Преподавание иностранных языков

Использование мультимедийных средств обучения на уроках английского языка

Добавлено: 2014.08.15
Просмотров: 371

Чекунова Алевтина Викторовна, учитель английского языка

 Информационные компьютерные технологии прочно вошли в процесс обучения. Компьютер успешно используется при изучении различных предметов, в том числе и английского языка. Практика показывает, что ИКТ имеют немало преимуществ перед традиционными технологиями. Окончив курсы по базовой ИКТ – компетенции, я стала использовать компьютер и мультимедийные средства обучения на своих уроках. Мультимедийные средства обучения помогают чётко выстраивать структуру урока, эстетически его оформлять. Ещё одним достоинством презентации является эмоциональное воздействие на учащихся. Особенно, если в неё включены видеосюжеты и имеется звуковое сопровождение слайдов, что позволяет формировать у школьников личностное отношение к увиденному и услышанному, повышает мотивацию учения. Кроме того, использование различных каналов поступления информации способствует прочному запоминанию лингвистического и страноведческого материала. Применение мультимедийных средств позволяет сократить время при выполнении заданий, что повышает продуктивность урока.
Далее хотелось бы Вам предложить план открытого урока-обобщения по теме : «Внешность и характер» в 6 классе. При проведении урока учитываются личностные характеристики учащихся: интерес к языку, способности, коммуникабельность. На уроке реализуется принцип коммуникативной направленности, для осуществления которого используются фронтальные, индивидуальные, групповые формы работы.

Класс: 6
Тип урока: обобщающий
Форма урока: групповая
Методы обучения: инновационные
1.Интерактивный (использование мультимедийных средств обучения)
2.Коммуникативный
3.Метод проекта
Задачи:
1.актуализировать Л.Е. по теме «Внешность и характер»; повторить Г.М. «Степени сравнения имен прилагательных»; продолжить формирование навыка правильного, беглого чтения;
2.развивать устную речь, наглядно-образное мышление и произвольную память учащихся;
3.воспитывать любовь к чтению на материале английских сказок, прививать интерес к изучению английского языка на личностной основе.

План урока:

1. Приветствие. О.Н.У. Warming up. Do you like fairy-tales?
 
Do you like to watch cartoons ? Do you like to watch Russian or foreign cartoons ? What is you favourite cartoon ? What are you favourite cartoon ?
What is you favourite cartoon`s characters? Name popular cartoon`s characters, please. Приложение2

2.Распределение по группам :
Dear boys and girls, what is the difference :
What do they look like ?
What are they like ?
What do they look like ? 1команда- «Внешность» ;
What are they like ?
2 команда-«Характер» Приложение 3

3.Разминка.
Today we`ll speak about cartoon`s characters. Read the information and try to guess them (чтение + аудирование )

I am handsome.I have a fat body and four paws. My eyes are small and black. I have two small brown ears. I am merry and kind, but a little stupid.
Who is he ? (Winnie-the-Pooh) Приложение 4

I am ugly, because I am grey. I have four legs and short grey tail. My ears are long and terrible too.I am friendly, well-mannered, very serious, but sad.
Who is he ? (Donkey Eeyore) Приложение 5

Who wrote this fairy-tale? ( Alexander Miln ) Приложение 6

Lets remember another fairy-tale.
I am cool, because I am made of wood. My face is oval, my eyes are small and black. I have short fair hair, wide-smiled mouth and very long nose. I am merry, brave, generous, but naughty.
Who is he ? (Buratrino) Приложение 7

I am very nice and beautiful. My eyes are big and blue. I have turned-up nose and small red lips. My hair is long and wavy. It is blue too. I am clever, well-mannered and hard-working.
Who is she ? (Malvina) Приложение 8

Who wrote this fairy-tale? (Aleksey Tolstoy ) Приложение 9

Next characters are very friendly and like music very much.
I am short and brown. I have a small body and four paws. My nose is small, but my ears are big and round. I am shy, kind and friendly. I like oranges.
Who is he ? (Cheburashka) Приложение 10

My body is green and long. I have a long nose and a lot of teeth. My tail is long and green too. I am gentle, polite, serious and friendly. I work at the Zoo.
Who is he ? |(Crocodile Gena) Приложение 11

Who wrote this fairy-tale? (Edward Uspenskiy ) Приложение 12

4.Competitions

Task № 1 - Приложение 13
Our heroes are very friendly. Let`s compare them.

Who is fatter Winnie-the-Pooh or Cheburashka ? (Winnie-the-Pooh is fatter than Cheburashka)
Who is taller Buratrino or Malvina? (Buratrino is as tall as Malvina)
Who is the most beautiful? (Malvina is the most beautiful)
Who is the shortest? (Cheburashka is the shortest)
Whose ears are longer Donkey Eeoyre`s or Buratrino`s ? (Donkey Ia`s ears are longer than Buratrino`s ones.)

Task № 2 - Приложение 14-15
Crocodile Gena likes to sing songs. Please, listen to his song and answer the question: What kind of music is it? (Pupils sing the song in English.)

Merry-веселая
Sad- грустная
Fast-быстрая
Slow-медленная
Loud-громкая
Quiet-тихая
Dancing-танцевальная
Melodious-мелодичная
( This music is melodious, slow and quiet, it is merry, but sometimes sad. )

Task № 3- Приложение 16
Draw a picture of another character and guess, who is he ?
(аудирование + рисование на смарт-доске. )
He has a round face, two big blue eyes and small turned-up nose. His ears are small his hair is fair. The character has wrinkles and a wide-smiled mouth. He wears a big blue hat. Who is he ? (He is Neznaika)

Task № 4- Приложение 17
 Match the opposites, please.

 Kind Cowardly
Clever      Angry
Merry      Self-confident
Brave      Self-confident
Lazy Greedy
Shy Sad
Generous Hard-working

5. Projects “My favourite character”
Описание сказочных героев по картинкам. Работа в группах: “Внешность” и “Характер”.
Your home work was to make a picture of your favourite cartoon`s character.
Please, show them each other. Let`s elect the most popular cartoon`s hero.
Who is he ? (Shrek.) Let`s make the project about Shrek. The 1-st team will describe his appearance ( What does he look like ? ) , the 2-nd team will speak about his character (What is he like ?)

Project 1
Shrek is very big and fat. He is green and ugly. His eyes are small , his nose is turned-up. Shrek has not got any hair. His ears are small tubes. Shrek has got a wide mouth with a lot of teeth. His stomach is big and round.

Project 2
Shrek is a kind monster. He is bad-mannered, impolite and sometimes angry. But Shrek is friendly, hard-working and generous. He is bossy, but his friends Donkey and Cat help him because he is honest and brave.

6. Home work. Make your own presentations: «My favourite character» at home, please.( 1 команда-“внешность” ; 2 команда-“характер”)

7. Подведение итогов. Рефлексия. Подсчет баллов. Выставление оценок.